Calitatea serviciilor germane. Din seria mitologiei Greciei Antice

Calitatea serviciilor nemtestiÎn România știm cu toții, din credința populară și din dragostea pentru mitologie (de orice fel, în special dacă se și implică ceva moaște), că orice și tot ce e produs în Germania are puteri supranaturale; nu se strică niciodată și mai presus de orice : atât produsele cât și serviciile sunt la standarde de neegalat în întreaga lume. Că de … e “nemțesc” !
Am avut pană acum (ne)plăcerea de a interacționa cu mai multe firme din diverse domenii, printre care și :

1. Furnizori de internet;
2. Rețele de telefonie mobilă;
3. Service auto;
4. Servicii de curierat.

Iar calitatea lor nu e tocmai la fel de bună ca în imaginea de mai sus.

1. Internetul Germaniei lui 2016
Vom începe cu ceea ce numesc ei Internet și servicii adiacente. Mă mut și sunt nevoit ca, pentru a mă putea conecta la Internet, să semnez și eu un contract de prestări servicii cu unul din providerii existenți pe piață. Răman mut când aflu de super-ofertele lor pentru viteze fulger de 16MBit/s (la prețuri ce încep cu 14.99 lunar pentru primul an, mai apoi 29.99 lunar, la care se mai adaugă 4.99 ceva taxă de rețea, etc; asta fiind cea mai ieftină variantă).
Pe langă asta, ești norocos dacă primești modemul/routerul de la ei în custodie și nu trebuie să plătesti chirie lunară. Dacă vrei un router wifi, te-ai supt : chirie !

Bun, trecem peste, ne adaptăm la sistem. 16 MBit/s. Merge, ținand cont că aici nu riscăm să ne jucăm cu torrenți si downloaduri de care am ajuns să ne dezobișnuim, mai că pot trăi cu cei 16MBit/s. Da, am renunțat și la ideea de a mă juca pe consolă, în multiplayer. Cu viteza aia n-are rost mai mult decat să citești mailuri, jocurile nu prea au sanse. Nu în rețea.

Mai trist e când, după ce fac contractul online, mă sună de la 1 und 1 (providerul) să-mi dea fantastica veste : știți … cei 16 MBit/s vor fi de fapt 8 MBit/s pentru că asta e capacitatea rețelei la dvs în zonă, chiar dacă pe site la ei, după adresă aparea ca 16 disponibil. Bun, nu mai contează : ce mi-s 16, ce mi-s 8 ?! Acum aflu că de fapt, am nevoie de un mega-tehnician de-al lor care să vină să-mi bage un cablu în priză și o mufă în perete, pentru ca eu, după 18 ani de școală nu mă descurc, totul la doar 60 de coco. Deja sunt în pragul unei căderi nervoase.
Toate bune și frumoase până aici – facem cum vor ei, că de … nu sunt alte variante. Pentru ca după toate astea, să fac teste de viteză si sa constat că am 6 MBit/s download și cam 1 MBit/s upload.
Așa cum plângeam acum un an după Țepes, Hitler si alți conducători care ar mai avea șansa să scape România de ciuma politică ce infectează țara, așa plâng de ceva vreme după RDS-RCS, care, bate în cea mai proastă zi a lor, la curu gol, orice provider din Germania și cel mai probabil și din restul Europei, atât ca preț cât și calitativ.

2. Rețele de telefonie mobilă
Tarifele în rețelele “consacrate” gen Telekom, Vodafone, O2 .. sunt “ușor” aberante. Dar vezi Doamne, ai calitate și support :). Vezi să nu ! Încep să-mi formez deja o idee despre ce înseamna cu adevărat “Deutscher qualität”. Inseamnă doar marketing. BUN marketing. Semnal ai când ai noroc, calitatea sunetului e jenantă, asta în cazul fericit, interetul de multe ori e ca și cum nu l-ai avea, în schimb factura vine cu o precizie germană de neegalat.
Da, nemții – un popor foarte precis, foarte punctual : când vine vorba de expediatul facturilor !
Vor ajunge la nivelul DigiMobil, probabil prin 2085, până atunci, dacă vrei ceva sigur recomand semnalele cu fum, cele ce erau folosite la indieni !

3. Miturile despre service-urile auto…
Ai impresia că dacă apelezi la un service care nu e condus de “turci” (despre care se crede că ar prosti doar lumea) și angajații (precum și conducerea) sunt nemți, vei avea parte de servicii de calitate, vei fi tratat cinstit și factura va reflecta relitatea. NU. Mith busted, din nou.
Exact aceeași politică de căcat, precum în România, service-ul german aplică tacticile clasice pentru belire de bani de pe client. Ești periat și tratat bine până când le predai mașina. După care ești doar o vacă ce trebuie mulsă.
Nu te sună, nu te caută, dacă-i cauți tu nu au răspunsuri, trag de timp pentru ca, la final, să poata umfla nota. Aceleași tactici de doi bani ce eram invățati să le aplicăm în service-ul din România, le-am găsit și aici, unde s-ar presupune ca e civilizație.
Cel puțin aici primești factură si garanție pe lucrare. Iar dacă ceva nu merge bine sunt cam nevoiți să-și asume răspunderea.

4. Hermes (DE) vs FanCourier (RO)
Tarifele serviciilor de curierat în Germania nu sunt cu mult mai mari decât cele ale firmelor românești, în contextul în care carburantul e mai ieftin în Germania, nu se plătesc “roviniete”, dar salariile angajaților sunt mult mai mari. Până aici aproape că ar fi pe picior de egalitate (raport încasări/cheltuieli). Diferențele majore sunt la ce simte clientul.
În România, indiferent că e Fan sau altă firmă, ești, de regulă, sunat înainte de livrare, te poți înțelege cu șoferul (ex. dacă nu esti acasă, să te întâlnești cu el pe traseu, sau să-l lase în altă parte, dacă îi e în drum; să-l lase în depozit, etc). Într-un cuvânt – flexibilitate. Asta se cere în timpurile în care trăim – flexibilitate.
Ei, în Germănica e puțin diferit : te caută la adresa specificată – dacă te găseste … ai noroc, iți primești pachetul, dacă nu … începe aventura, și adică : dacă ai numele trecut pe poștă – primești o înstiințare că ai fost căutat, urmând ca într-o dată ulterioară, trecută pe bilet, să te caute din nou; dacă nu, poți uita de pachet. Nu te sună nimeni, nu discută nimeni cu tine. Dacă vrei sa iei legatura cu ei, suni la un call center care NU e gratuit. Onoarea să poți discuta cu ei, te costa doar 0,60 Eur și într-un final să realizezi că au flexibilitatea unui cartof.

Mi-e dor de FanCourier și de RDS. Calitatea serviciilor lor, până și tarifele practicate (în special RDS) ar putea fi referință pentru prestatorii de servicii (din aceeași categorie) din Germania și Europa.
Da, nu e chiar tot rău la nemți. Dacă ai de-a face cu DHL-ul e un pic altă poveste, nu că ar fi mai flexibili dar ajungi mult mai repede în posesia pachetelor, ai posibiitatea să le ridici personal de la cea mai apropiată unitate poștala, în cazul în care nu ești acasă …
Garanția și customer support-ul Amazonului, spre exemplu, sunt de neegalat. Poșta și serviciile vamale (în cazul pahetelor mici comandate din afara UE) sunt cu 50 de ani în avans față de cele cu care eram obișnuit.
Dar totuși “Deutscher qualität” nu e tocmai ceea ce credem(credeam) noi. Mai au și ei domenii în care pot învata de la noi (telefonia mobilă, internetul, internet banking-ul, curieratul sunt doar câteva dintre ele) !

Leave a Reply